Все почалося з математики
Вже в стародавній Месопотамії, майже п'ять тисяч років тому, складали і вирішували достатньо складні задачі алгебри на визначення невідомої величини. Пізніше в Давньому Єгипті з'явилися перші задачники.
Шотландський єгиптолог Хінд знайшов папірус, датований XVII століттям до нашої ери, присвячений математиці. Він є сувоєм завдовжки близько п'яти з половиною метрів і шириною близько п'ятнадцяти сантиметрів. Писар Ахмес стверджує, що скопіював текст з оригіналу двохсотрічної давності. Задача 79 з папірусу має наступний зміст: В семи будинках містять по сім кішок. Кожна кішка ловить по сім мишей в день, а кожна миша, залишся б вона живою, з'їла б за той же день сім колосів пшениці. Якщо кожний колос може дати сім гекатів зерна, скільки всього тут перераховано?
Математика формувалася нерівномірно, в різний час в її розвиток внесли свій внесок Вавілон, Стародавня Греція, Китай, Індія. До речі, математика у Вавілоні мала справу не тільки з арифметикою, але і з алгеброю, серйозно випереджуючи в цьому відношенні Єгипет. Давньогрецький математик Діофант майже через дві тисячі літ після появи папірусу Хінда запропонував таку задачу: "Знайти три числа, які при попарному складанні дають в сумі двадцять, тридцять і сорок".
ОднІєю з перших книг –збірників математичних головоломок став Єгипетський папірус Rhind Papyrus (1650 рік до нашої ери).
Кубик Рубик – іграшка чи логічний тренажер?
Кубиком Рубика (КР) називають головоломку у вигляді куба, що складається з 26 кубиків меншого розміру. Місце центрального, 27-го кубика займає хрестовина, що дозволяє решті кубиків міняти своє місцеположення без порушення цілісності конструкції. В початковому стані кожна сторона куба забарвлена в свій колір. Повороти шарів порушують колірний порядок, перемішуючи кубики. Число станів куба дорівнює варіантів так 43252003274489856000. Задача гравця — відновити його, повернувши КР до початкового, «зібраного», стану.
Що це таке?
Поява кубика була справжньою революцією, формене божевілля. Спочатку збирали КР методом «наукового підбору». Більшість обмежувалася збіркою однієї сторони і одного-двох шарів («поясів») кубиків над нею. Зібрати кубик «випадково» практично неможливо. Потім у пресі почали з'являтися алгоритми збірки, що показують, як, наприклад, поміняти місцями пару певних кубиків, не порушуючи розташування інших.
Історія головоломки
Головоломку винайшов угорський викладач промислового дизайну і архітектури Ерно Рубік. Власне, винаходив він не іграшку, а наочний посібник з тривимірного наочного моделювання для студентів. І вийшов кубик таким, яким ми його знаємо, далеко не відразу. Діюча модель кубика була готова в 1974 році і пройшла успішне “випробування на студентах і друзях винахідника».
Масове виготовлення кубиків почалося в самому кінці 1977 роки, коли одна з угорських фірм випустила під Різдво пробну партію нових головоломок.
Рекорди і чемпіонати
В 1982 році в угорській столиці місті Будапешті пройшов перший Чемпіонат світу по швидкісній збірці кубика. Там же був зафіксований перший офіційний рекорд, встановлений студентом із США Мінхом Тхаєм — 22,85 сек.
Надалі, час постійно поліпшувався, і поточний рекорд миру, що належить голландцю Еріку Аккерсдійку (попередній рекордсмен француз Т. Жакио — 9,86 сек.), складає всього 9,77 сек.
Останній світовий чемпіонат (жовтень 2007 року) знов був проведений в Будапешті. Учасники змагалися не тільки в класичній збірці, але і в збірці «усліпу», однією рукою і навіть в збірці. ногами!
Нікому досі не вдалося зібрати кубик менше ніж 52 поворотами граней, однак математики впевнені, що настане день, коли кубик буде зібрано 22 поворотами.
Головоломка, яка звела з розуму Америку
Якщо кубик Рубіка вважають головоломкою XX століття, то подібне звання в XIX столітті по праву носила гра квачі або "гра в п'ятнадцять". Винайшов гру в 1878 році американський поштмейстер Ной Палмер Чепмен.
Суть її така: п'ятнадцять квадратних шашок з номерами від 1 до 15 лежать в квадратній коробочці, де залишається незаповненим одне квадратне поле.
Мета гри: переміщаючи шашки по коробці, але не витягуючи, добитися впорядковування їх по номерах, бажано зробивши при цьому якомога менше переміщень.
Проблема не дуже то серйозна, якби не одна обставина. При спробі укласти фішки в коробочку випадковим чином виявляється, що лише половина зі всіх можливих комбінацій піддається впорядкуванню згідно приведеній умові. Інші комбінації зводяться до розташування, при якому фішки від першої до тринадцятої стоять на своїх місцях, а дві фішки з номерами чотирнадцять і п'ятнадцять помінялися місцями.
Подібну комбінацію використовував Ллойд для рекламної компанії головоломки: за її рішення був призначений приз в декілька тисяч доларів, дуже навіть пристойна сума на ті часи. Автор нічого не втрачав, оскільки "гра в п'ятнадцять" з даної комбінації не була вирішувана. Проте з'ясувалося це значно пізніше, після детального математичного опису властивостей головоломки.
Популярність гри була така велика, що власники фірм вивішували спеціальні оголошення, що забороняли грати з нею в робочий час. В Німеччині нею балувалися на засіданнях Рейхстагу, а у Франції їй навіть привласнили нову назву - "такен" ("задирака"), оскільки вона здавалася більш серйозною бідою, ніж алкоголь і тютюн.
Історія виникнення кросвордів

Потім переніс сітку на папір, а до слів підібрав визначення. Орвілл відправив свій винахід поштою в редакцію крупної газети Кейптауна, назвавши гру «Туди-сюди по квадратах». Редактор спочатку скептично віднісся до нової гри, проте, порадившися з друзями, все ж таки вирішив опублікувати кросворд.
Гра мала приголомшливий успіх у читачів, а редакція була завалена листами з проханнями продовжувати подібні публікації. Незабаром ігри Орвілла сталі друкувати інші видання, а коли він вийшов на свободу, то на його ім'я в банку нагромадилася солідна сума. В Кейптауне на могилі Орвілла намальований кросворд і зроблений напис: «Віктор Орвілл. Загубив щастя свого життя, проте створив дещо, що приносить радість людям».
Комментариев нет:
Отправить комментарий